Thursday, July 28, 2016

Jyväskylä „lennuväli“ tervitab maailma parimaid rallipiloote

Tänavusest autoralli MM-hooajast on pool sõidetud ning teise poole esimene MM-ralli sõidetakse Eestist üle lahe, Soomes.
Öeldakse, et heal lapsel on mitu nime, nii ka ülikoolilinna Jyväskylä ümbruses sõidetaval rallil, mida kutsutakse 1000 järve ja 1000 hüppe ralliks ning ka metsas sõidetavaks F1 GP-ks. Ralli, mis on olnud MM-kalendris alates aastast 1973, sõidetakse tänavu 66.korda.
28.-31.juulini sõidetava hooaja kõige kiirema MM-ralli starti on tulemas 77 võistluspaari, kellest 20 on rajale minemas WRC masinal.

Kes neist sõitajtest võtab hooaja kaheksanda MM-ralli võidu selgub juba pühapäeval

Võistlus saab alguse neljapäeva õhtul, kui sõidetakse 2,31 km pikkune Harju linnakatse.
Õige võistlus saab alguse reede varahommikul, kui juba 07:13 stardib võistlusauto nr.1  Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (VW Polo R WRC) Mökkiperä kiiruskatsele. Reedel sõidetakse kokku 11 kiiruskatset kogupikkusega 149,16 km ning võistlejaid ootavad sellised Soome ralli klassikud nagu Jukojärvi ja Surkee. Laupäeval sõidetakse küll võrreldes reedega vaid kaheksa kiiruskatset, kuid kahel korral ootab võistlejaid legendaarne Ouninpohja kiiruskatse.
Pühapäeval ootab võistlejaid küll vaid kaks korduvkatset ja 33,96km, kuid neid katseid on viimati sõidetud 90ndatel, mis tähendab seda, et need on kõigile võistlejatele täiesti uued.
Ralli võistluskeskus asub nagu ikka Jyvaskylä kesklinnas asuvas Paviljonki messikeskuse territooriumil.  

Kas Latvala triumfeerib kodupubliku ees neljandat korda?

Kolmekordsed maailmameistrid Sébastien Ogier - Julien Ingrassia on tänavu võitnud kaks MM-rallit (Monte-Carlo ja Rootsi). Möödunud hooaja samaks ajaks olid prantslased triumfeerinud juba viiel rallil, mis näitab, et tänavune hooaeg on viimaste aastate üks põnevamaid. Tänu reeglile, et esimesele kahele võistluspäevale starditakse MM-punktijärjestuses, pole Ogier tänavu veel võitnud ühtegi kruusarallit ning kindlasti ei saa tal olema lihtne ka Soomes, sest nö puhtal sõidujoonel saab ta sõita alles pühapäeval, kui rallit on sõita jäänud 333,60 kilomeetrisest kogupikkusest vaid 33,96 kilomeetrit.
Ogier – Ingrassia on olnud MM-liidrid alates 2014.aasta märtsist ning juhtinud MM-sarja järjest 30 WRC rallit. Prantslase ainus võit Soome teedelt pärineb aastast 2013.
51 punktiga kaotavad meeskonnakaaslastele Andreas Mikkelsen - Anders Jæger (VW Polo R WRC), kes võitsid Poola MM-ralli. Lapsepõlvesõbrad Mikkelsen ja Jæger on tänavu ühtlasi ka ainsad TOP3 sõitjad, kes on suutnud kruusaralli võita. Kindlasti soovivad norrakad sama hoogu, mis Poolas, näidata ka Soomes, kuid kas seda on võimalik teha teiselt kohalt startides, selgub juba üsna pea. Mikkelseni seni parim Jyvaskylä teede resultaat pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli neljandal kohal.
Wolfsburgist pärit meeskonna viimase kahe aasta auhinnakappi on Soome MM-rallilt võidukarika toonud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC), kes kokku võitnud Soomes kolmel korral. Soomlaste hooaeg ei ole taaskord kulgenud nende soovide järgi ning kuigi meeste nimel on ka tänavu üks rallivõit (Mehhiko), siis väga palju on Latvala sõidus sel aastal olnud ebakindlust. Arvatavasti on see ebakindlus siiski enne kodust rallit taastunud ning mees asub heitlema karjääri neljanda Soome ralli võidu nimel, mis tõstaks ta samale pulgale selliste rallilegendidega nagu Hannu Mikkola ja Tommi Mäkinen.

Hyundai meeskond stardib Soomes ilma Dani Sordota

Korea autotootja tänavune hooaeg on olnud meeskonna jaoks läbi aegade parim. Hooaja alguses uue i20 WRC versiooniga rajale tulnud Hyundai on hooaja seitsmest rallist võitnud kaks (Argentina ja Sardiinia) ning olnud kolmel poodiumil (Monte Carlo, Rootsi ja Poola). Meeskond on ka Soome ralliks taaskord korralikult valmistunud ja selle tõestuseks veedeti ralli eel kolm päeva testides erinevaid seadeid jne. Meeskonna Soome MM-ralli senine parim tulemus pärineb möödunud aastast, kui Thierry Neuville lõpetas ralli neljandana ning kindlasti soovib meeskond ralli lõpus näha taas oma masinat poodiumil.
Soomes on meeskond stardis kolme i20 WRC´16 masinaga, millega sõidavad Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul,  Hayden Paddon – John Kennard ja Kevin Abbring – Sebastian Marshall.
Etapi jätab vahele Dani Sordo, kes Soome MM-ralliks testides kaotas auto tehnilise rikke tõttu pärast trampliini auto üle juhitavuse ning sõitis viienda käiguga teelt välja vastu kivi. Hispaanlane viidi koos kaardilugeja Marc Martiga kohe haiglasse, kus tal tuvastati selgroolüli vigastus ning kuna Soome MM-ralli on oma hüpetega seljale väga koormav, siis otsustas mees õnnetusest täielikult taastuda.
Sordo avarii põhjustas auto tehniline rike, millele Hyundai meeskond on tänaseks jälile jõudnud ning meeskonna boss Michel Nandan lubas, et meeskond on omaltpoolt teinud samme, et midagi sellist enam eal ei korduks.
Hispaanlast asendab Soomes Kevin Abbring, kes tänavu kahel MM-rallil startinud meeskonna neljanda autona, kuid seda i20 WRC vanemal versioonil. Kui juuni lõpus sai hollandlane Ypres Rally rajaautona sõites kogemuse uue Hyundai i20 R5 masinaga, siis kuu aega hiljem istub ta koos kaardilugeja Sebastian Marshalliga Hyundai i20 WRC´16 versiooni.
Hollandlane on varem Soomes startinud kahel korral, kuid seda esiveolisel Renault Clio masinal, seega midagi lihtsat teda ees ootamas pole ning ilma vigadeta ja terve autoga lõpuni jõudmine tundub olevat peamine eesmärk.
Möödunud aastal neljandana lõpetanud Neuville on küll välja sõitnud senise Hyundai meeskonna parima Soome MM-ralli resultaadi, kuid  mehe enda parim resultaat pärineb hooajast 2013, kuid ta lõpetas teisena ning ralli võidust jäi teda lahutama vaid 37 sekundit.
Kui belglase hooaeg on olnud nagu ameerika mäed, siis kahest viimasest rallist on Hyundai sõitja ühe võitnud (Sardiinia) ning kindlasti on mehe miinimum eesmärk Soomes olla poodiumil.
Korea meeskonna kõige kogenum Soome ralli piloot on Hayden Paddon, kellele see on kuuendaks Soome ralli stardiks. Uusmeremaalase parim resultaat pärineb tema esimesest Hyundai hooajast ehk aastast 2014, kui ta lõpetas ralli kaheksandana. Hoolimata kahest katkestamisest hoiab Paddon MM-punktitabeli kolmandat kohta ning kui peale Argentina ralli võitu oli väikene mõõn, siis Poola rallil oli mees taas poodiumil ning kindlasti soovib ta samal kursil jätkata ka Ouninpohja kiiruskatse kodumaal.

Kas Mads Østberg on lõplikult oma kiiruse kaotanud või suudab ta selle Soomes taas leida?

Hooaja alguses poodiumikohti noppinud Mads Østberg - Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC) on alates Argentina rallist näidanud väga kehva võistlustempot ning punktitabelis on mehed kukkunud kuuendaks. Viimased rallid on Østberg otsinud pidevaid vabandusi miks tal kiirust pole, kord pole Ford tehniliselt korras, siis on stardipositsioon paha jne… Poola MM-rallil sõnas norralane isegi, et tema Michelini rehvid on kehvad, samal ajal kui Ott Tänak juhtis rallit Fordi ja DMACK rehvidega.
Just Poolas näitas norralane hooaja kõige kehvemat tempot, kuigi meeskonnaboss Malcolm Wilson ootas kiirelt kruusarallilt vastupidi hooaja parimat tulemust. Eriti masendav selle kõige juures oli see, et samal katsel, kus Tänak lõhkus rehvi ja sõitis ligi 14km põhimõtteliselt veljel, siis tervete Michelini rehvidega M-Sport sõitja Østberg edestas teda katsel vaid 0,1 sekundiga.
Tänavune Soome ralli on norralasele kümnes ja ta on oma karjääri jooksul lõpetanud ralli kahel korral kolmandal kohal (2013, 2015). Koos kaardilugeja Fløenega on meestel ette näidata 19 Soome MM-ralli starti. Kui Østberg ei suuda nüüd Soomes ka kuuendalt kohalt startides head kiirust näidata, siis on minu silmis see mees kukkumas nö. money talks sõitjate listi.
„Tehasemeeskonna“ sõitja, kellel on seljataga 96 MM-starti peaks ikka igal rallil suutma näidata juba kogemuse pealt tempot, mis toob ka katsevõite, sest nagu Tänak tõestas Poolas, siis Fordiga on võimalik võidu peale sõita küll. Praeguse seisuga on aga norraka nimel tänavuselt hooajalt üks katsevõit, mida on samapalju kui WRC masinaga esimest hooaega sõitval meeskonnakaaslasel
Éric Camillil.
Éric Camilli - Benjamin Veillase (Ford Fiesta RS WRC) hooaeg algas kahvatute tulemustega, kuid mida ralli edasi seda kindlamaks on meeste sõit muutunud ning viimasel neljal rallil on teenitud ka korralike MM-punkte. Poola MM-rallil oli prantslane edestamas Østbergi, kuid pühapäevase eelviimase kiiruskatse finiši järgses kurvis tehtud sõiduviga kukutas mehe lõpuks kogenud meeskonnakaaslase seljataha. Soome MM-rallilt on prantslasel kogemus eelmisest aastast, kui ta osales WRC2 arvestuses, kus ta esimesel päeval väljasõidu tõttu katkestas ning siis Rally2 reegli alusel laupäeval taas startis.

Ott Tänak ja Raigo Mõlder lähevad Soomes jätkama sealt, kus Poolas pooleli jäi

Kindlasti on veel kõigil Eesti rallifännidel meeles vähem kui kuu aega tagasi sõideti Poola MM-ralli, kus Ott Tänak ja Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) näitasid tempot, mis oli vastu võetav vaid eelviimasel katsel tee seest väljas olnud kivile. Eestlased olid teel karjääri esimesele võidule, kuid seekord veel rallijumal neid ei soosinud, kuid kindlasti teeb ta seda juba üsna varsti.
Tänaku kiiret sõitu tunnustasid peale rallit kõik konkurendid ning suurepärase žesti tegi kolmekordne maailameister Sébastien Ogier, kes tõstis ralli finišis eestlase enda õlale ning näitas nii sõitjatele, kui ka publikule, kellele oleks sel nädalavahetusel pidanud võit kuuluma.
Poola ralli on tänaseks ajalugu ning  nüüd on ees ootamas Soome ralli. Tänak on Soomes varem startinud kuuel korral ning eestlase parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui ta lõpetas ralli viiendana. Aastal 2010 võitis Tänak Soome MM-ralli PWRC arvestuses.

Kindlasti on sarnaselt Poola ralliga ka Soomes rajaääres Otile ja Raigole kaasa elamas tuhanded eestlased

13. aastat tagasi tõestas Markko Märtin, et eestlane ja Ford on kooslus, mis on võimelised Soome kiiretel kruusateedel võidu võtma. Poolas tõestas Ott, et ta on oma esimeseks rallivõiduks valmis ning uued DMACK kruusarehvid ja Ford Fiesta WRC on vägagi konkurentsivõimelised. Tänak – Mõlder stardivad Soomes ralli katsetele kaheksanda masinana ning kui tingimused on samad, mis Poolas ning suudetakse vigu vältida, siis võib oodata taaskord ühte väga ilusat tulemust.
„Soome on alati mu hooaja kõrghetk ning kõigile sõitjatele meeldivad need kiired kruusateed. Meie enesekindlus on peale Poole rallit väga hea ning kindlasti läheme taas endast maksimumi andma. Olen sellel rallil osalenud päris mitu korda ning seega on mul piisav kogemuste pagas ning kui saame kohe hea tunde kätte, siis arvan, et meil on taas võimalus korralikuks resultaadiks,“ sõnas Tänak enne rallid DMACK pressiteenistuse vahendusel. “

Must hobune Kris Meeke taas stardis

Peale kahte vahelejäänud rallit on taas stardis tänavuse Portugali MM-ralli võitjad Kris Meeke – Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), kellele see on hooaja neljandaks stardiks. Citroeni meeskonna esisõitja on sel aastal näidanud pingevabalt sõites väga head kiirust, sest on lisaks rallivõidule võitnud ka 13 kiiruskatset. Britt on Soomes varem startinud seitsmel korral ning parim resultaat pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli kolmandana. Kuna Meeke ei pea sel aastal muretsema meeskonnapunktide eest ning on uue hooaja võistlusmasinat testides pidevalt kätt soojas hoidnud, siis ei oleks mingi üllatus, kui me leiaks Meeke nime ka Soome ralli tulemustes väga kõrgelt kohalt.
Meeskonna teise auto toovad starti Craig Breen – Scott Martin, kellele see on Abu Dhabi Total WRT värvides hooaja kolmandaks stardiks. Iirlane on Soomes varem startinud seitsmel korral ning tema parim tulemus pärineb hooajast 2010, kui ta lõpetas 19.kohal. WRC masinaga on Breen Soomes startinud vaid korra, seda aastal 2014.
Kolmanda Citroen DS3 WRC toovad starti Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson. Al-Qassimile on see sarnaselt Breeniga hooaja kolmandaks stardiks ning sarnaselt iirlasega on ka temal ette näidata seitse varasemat starti, mille parim tulemus on olnud 2009.aasta üheksas koht.

Karl Kruuda – Martin Järveoja lähevad püüdma WRC2 klassi poodiumikohta

WRC2 arvestuses on Soomes startimas 16 võistluspaari, kelle hulgas on Drive DMACK Trophy Team värvides hooaja kolmandat starti tegemas Karl Kruuda – Martin Järveoja (Ford Fiesta R5).
Kruuda, kes kutsuti meeskonda asendama Sander Pärna, on kahel eelneval etapil Sardiinias ja Poolas näidanud väga head kiirust ning seda tõestab ka Sardiinia ralli WRC2 arvestuse kolmas koht.
2014.aasta Soome MM-ralli WRC2 arvestuse võitjad Kruuda – Järveoja lähevad kindlasti endast maksimumi andma ka tänavu. 

Kruuda - Järveoja võistlusmasin on Soome MM-ralliks valmis

Kindlasti saab heitlus klassi poodiumikohtadele olema tihe, sest lisaks MM-sarja liidrile Elfyn Evansile (Ford Fiesta R5) on starti tulemas kiire soomlane Teemu Suninen (Škoda Fabia R5), kes tänavu võitnud juba kolm WRC2 arvestuse rallit. Lisaks Suninenile on koduteedele startimas Esapekka Lappi (Škoda Fabia R5) ja Janne Tuohino (Ford Fiesta R5). Samuti on stardis Portugali MM-ralli WRC2 arvestuse võitja Pontus Tidemand (Škoda Fabia R5).
„Peale Poola MM-rallit on tunne päris hea ning ootan juba neid kiireid katseid. Meie eesmärk on püsida esiotsa tempos ning meile sobivatel katsetel ka häid katseaegasid näidata. Soomes ei ole kunagi kerge, kuid saime Poolas aimu paarist elemendist, kus meil on veel varu ning loodetavasti suudame just sealt veidi tempos nüüd juurde lisada,“ sõnas Kruuda enne Soome MM-rallit DMACK pressiteenistuse vahendusel.

WRC erasõitjad

Nii nagu kõigil eelnevatel tänavustel MM-rallidel on ka Soomes startimas mõned WRC masinal erasõitjad, keda seekord on kokku kaheksa.
Hooaja esimest MM-starti on tegemas argentiinlane Marcos Ligato (Citroen DS3 WRC), kellele see on karjääri neljandaks Soome MM-ralli stardiks.
Ainsa Mini WRC masinaga on Soomes stardis ukrainlane Valeriy Gorban, kes on tänavu vahele jätnud vaid ühe MM-ralli (Monte-Carlo). Soomes stardib tänavu Mehhikos karjääri esimese MM-punkti teeninud mees viiendat korda.
Ford Fiesta RS WRC masina toob sel hooajal viiendat korda starti Yazeed Al-Rajhi. Esimest hooaega WRC masina sõitva saudiaraablase hooaeg pole kulgenud soovitud teed pidi ning neljast seni sõidetud rallist on mees vaid korra finišisse jõudnud.
Loomulikult ei puudu Soome stardilistist ka itaallane Lorenzo Bertelli (Ford Fiesta RS WRC), kellele see on hooaja seitsmendaks stardiks.
Ford Fiesta RS WRC masina toob starti ukrainlane Oleksiy Tamrazov, kellele kodusel ERC etapil auto24 Rally Estonial luges kaarti Kuldar Sikk. Ukrainlane on varasemalt Soomes startinud vaid korra.
Karjääri esimest WRC masinaga starti on Soomes tegemas Abdullah Al-Qassimi, kes toob starti Ford Fiesta RS WRC masina ning argentiinlane José Alberto Nicolas, kelle masinaks Citroen DS3 WRC.

Erasõitjate hulgas on soomlaste au üleval hoidmas Matti Koskelo, kes stardis Ford Fiesta RS WRC masinaga.

Fotod: Jaanus Ree/Red Bull; DMACK 

No comments:

Post a Comment