Saaremaa kadakate vahelt läbi vee ja tule
rallimaailma tippu
Möödunud
nädalavahetusel Poolas sõidetud MM-rallil pakkusid Ott Tänak ja Raigo Mõlder
kogu rallimaailmale emotsiooni, mis ei unune veel nii pea. DMACK World Rally
Team meeskonna sõitjad näitasid Poola kiiretel kruusateedel sellist tempot, mis
tõi neile ralli lõpuks üheksa kiiruskatsevõitu ning vaid rehvipurunemine ralli
eelviimasel katsel jättis eestlased ja DMACK meeskonna nende karjääri esimesest
MM-võidust ilma. Hoolimata sellest lõpetati ralli suurepärasel teisel kohal
ning tormihoiatus konkurentidele on tuleviku rallideks antud.
Oti ja Raigo saavutusele elasid fännid kaasa nii Poolas, kui ka kodumaal |
Kõige selle
valguses on mõistlik korraks aeg maha võtta ja vaadata minevikku, et kuidas see
kõik alguse sai ning kuidas need kaks Saaremaalt pärit noormeest on tänaseks
päevaks tõusnud autoralli maailma absoluutsesse tippu.
Esimesed ühised sõidud ja võidud
Nii Oti, kui
ka Raigo karjäär algas aastal 2004, kui nad Eesti autoralli meistrivõitlustel
mõlemad oma esimesed stardid tegid. Tõsi, Ott oli küll juba aastal 2001
osalenud rallisprindi võistlusel, kuid tõsisemalt hakkas noor saarlane
autospordiga tegelema aastal 2004. Kui
Oti esimeseks võistlusmasinaks oli esiveoline E8 klassi VW Golf, siis Raigo
esimene start kodusel Uno-X Saaremaa rallil oli GAZ 51 kõrvalistmel. Kusjuures
märkimisväärne on see, et nii Ott, kui ka Raigo oma esimesel autoralli
meistrivõistluste stardil finišisse ei jõudnud.
Kas mäletate veel seda kollast VW? |
Ott jätkas
kuni aastani 2007 sõitmist VW ning tema kõrval istusid sellel perioodil
sellised legendaarsed kaardilugejad nagu Tõnu Kurvet ning Hannu Lõpp. Raigo
järgmine start koos Kaljo Sadamaga oli 2005 aasta Saaremaa ralli ning ka see
katkestati GAZ 51 mootori probleemi tõttu.
2006 hooaeg jäi Mõlderil üldse vahele, kuni saabus aasta 2007.
Põlva
talveralli 2007 on see võistlus, kui Ott ja Raigo istusid esimest korda
võistlustingimustes ühte autosse. Uuel Renault Clio võistlusmasinal näitas uues
kooseisus võistluspaar kohe head minekut ja debüütvõistlus lõpetati N2 klassi
teisel kohal. 76 startinud võistluspaari
hulgas saadi absoluutarvestuse üheksas koht.
Järgnevana sõidetud Tallinna rallil võtsid meeste ees klassivõidu Urmo
Aava - Kuldar Sikk, kuid Otepää rallil saabus Tänak – Mõlderi kord poodiumi
esimesele astmele astuda.
Oti ja Raigo esimene ühine võit, Otepää rallil 2007 |
Kuigi hooaja jooksul pidid mehed ka kolm rallit
katkestama, siis aasta kokkuvõttes kuulus noortele saarlastele Kaspar Koitla –
Risto Kallase ja Aigar Pärs – Ken Järveoja järel N1 klassi kolmas koht. Kõigest
sellest piisas, et silma jääda Markko Märtinile, kes noored mehed järgmiseks
hooajaks enda meeskonda kutsus ning neile neljaveolise N-rühma Subaru sõita
andis. Hooaja seitsmest rallist võideti kaks ning vaid korra jäädi poodiumilt
välja. Hooaja kokkuvõttes kuulus koduse Saaremaa
ralli võiduga lõpetanud meestele N4 klassi meistritiitel, mida järgneval aastal
edukalt kaitsti. Aastal 2009 tegi Ott Tänak koos Kristo Kraagiga ka esimesed
stardid MM-sarjas, osaledes Portugali ja Soome MM-rallidel. Ka Raigo sai
esimese MM-kogemuse, kui osales Soome MM-rallil koos Georg Grossiga.
Hooajaks
2010 võitis Ott endale võimaluse osaleda MM-karuselli kuulunud Pirelli Star
Driver sarjas ning kuna 2009. aastal oli oma rallisõitja karjääri lõpetanud
Urmo Aava ja sellega seoses oli Eesti üks kogenumaid kaardilugejaid Kuldar Sikk
nö. ripakil, siis istus uueks hooajas Oti kõrvale just Elvast pärit Sikk.
Uued väljakutsed
Järgnevad kaks
hooaega sõitsid Tänak ja Sikk autoralli MM-sarja klassides PWRC ning SWRC ja
said kirja ka esimesed klassivõidud. 2010.aasta PWRC klassis said eestlased
hooaja kokkuvõttes neljanda ning 2011.a. SWRC klassis teise koha, kusjuures
hooaja jooksul teeniti omas klassis kolm
esikohta ning hooaja kokkuvõttes kaotati kogenud Juho Hänninenile.
2010.hooajal osalesid Tänak - Sikk PWRC klassis Pirelli Star Driver meeskonnas |
2010.
aastal sai Tänak esimese WRC kogemuse, kui Georg Grossi asemel osaleti Ford
Focus RS WRC´03 masinal koos Kristo Kraagiga Arctic Lapland rallil. Järgmise
WRC stardi tegi Tänak kodusel Saaremaa rallil 2011, kus seekord osaleti koos Kuldariga
ning ralli võideti. Kuu aega hiljem tegid samad mehed WRCga debüüdi MM-sarjas, kui MM-hooaega lõpetanud Walesi
rallil osalesid eestlased Stobart M-Sport meeskonna Ford Fiesta RS WRC-l.
Lisaks Tänakule tegi MM-sarja WRC klassis debüüdi Briti rehvitootja DMACK,
kelle rehvidega Tänak – Sikk võistlesid. Tänaku ja DMACKi debüüt lõppes
suurepärase kuuenda kohaga.
Tänaku ja DMACKi edukas koostöö sai alguse 2011.aasta Walesi MM-rallil |
Järgnevaks
hooajaks teenis noor eestlane võimaluse sõita WRC masinal kaasa kõik MM-etapid
ja seda M-Sport meeskonnas. Hooaeg kulges tõusude ja mõõnadega nagu see ühele
noorele ja ka WRC masinaga kogenematule sõitjale kohane. Hoolimata sellest, et
hooaja kokkuvõttes kuulus eestlasele kaheksas koht, suutis Tänak WRC debüüthooajal
võita kaheksa kiiruskatset ning Sardiinia rallilt saadi koos Kuldar Sikuga
karjääri esimene poodiumikoht, kui ralli kolmandana lõpetati.
Lisaks katsevõitudele
ja poodiumile sai Tänak korra tunda ka seda, mis tunne on MM-rallit juhtida,
kui hooaja lõpetanud Kataloonia ralli teise kiiruskatse võidu järel ta 0,1
sekundilise eduga Mads Østbergi ees rallit juhtima läks.
2012.aastal teenis Tänak koos Kuldar Sikuga Sardiinia MM-rallil karjääri esimese poodiumikoha |
Sellest
kõigest oli aga M-Sport bossile Malcolm Wilsonile vähe ning järgnevaks hoojaks
eestlasele enam sõitjakohta MM-sarjas ei pakutud ning Tänak naases kodustele
ralliradadele ja lõi koos isaga oma ralli meeskonna OT Racing, mis tegutseb
tänaseni. Koos Martin Järveojaga võideti 2013.aastal meistritiitel klassis N4.
Tagasi Eestis olles võitis Tänak koos Martin Järeojaga 2013.aasta N-rühma meistritiitli |
Samal ajal
kui Ott koos Kuldariga MM-teid vallutas jätkas Raigo oma rallikarjääri kodustel
teedel peamiselt Georg Grossile kaarti lugedes.
Mõlder võitis koos Georg Grossiga 2013.aastal kõik rallid, kus nad startisid |
N-rühma masinast algselt Ford
Focus WRC 2003 aasta versiooni kolinud Mõlder vahetas 2011. aastal koos
Grossiga masina 5 aastat värskema mudeli vastu ning järgneva kolme aasta
jooksul võideti Läti meistrivõistluste klassi A+ ja 2013.aasta Eesti meistritiitel
absoluutarvestuses ning auto24 Rally
Estonia. Kusjuures 2013.hooaja jooksul võideti kõik võistlused, kus starditi.
Taas ühes autos, kuid totaalselt teistes
tingimustes
Uuesti
ristus kahe saarlase tee 2013.aasta Kehala rallisprindil, mis kolmanda kohaga
lõpetati, kuid see oli alles algus sellele, mis mehi neli ja pool kuud hiljem
ootas. 2013.aasta lõpus saabus rõõmusõnum, et Tänak naaseb MM-radadele Drive
DMACK meeskonda, kus ta Ford Fiesta R5 masinaga sõidab WRC2 sarjas ning lisaks
saab eestlane kolmel MM-rallil osaleda ka M-Sport meeskonna kolmanda Fiesta WRC
masinaga. Kui Oti jaoks oli MM-sarja ja M-Sport meeskonda naasmine nagu pärast
aastat ära olekut koju naasmine, siis Raigot ootas ees hüpe tundmatusse,
millega noormees suurepäraselt juba oma esimesel MM-võistlusel toime tuli.
Kusjuures
huvitav fakt selle juures on veel see, et Otil oli selleks ajaks ette näidata
18 WRC masinaga starti Raigo 26 vastu.
Eestlased
alustasid hooaega Rootsi MM-rallil, kus nad Fiesta WRC masinal ka katsevõidu
võtsid ning ralli suurepärase viienda kohaga lõpetasid.
Oti ja Raigo esimene ühine MM-start oli Ford Fiesta WRC masinal Rootsi MM-rallil |
Järgmise WRC stardi
tegid mehed Portugali rallil, kus enne katkestamist absoluutarvestuse teist
kohta hoiti. WRC2 klassis võeti hooaja ainus klassivõit Poola MM-rallil, kus
meeskonnakaaslast Jari Ketomaad edestati ralli lõpuks üle pooleteise minuti.
2014.aasta Poola ralli WRC2 klassi parimad olid Tänak - Mõlder ja DMACK meeskonda |
Hooaja
lõpetasid eestlased Walesis ning
taaskord WRC masinal. Stabiilset kiirust näidates lõpetati võistlus
seitsmendal kohal.
M-Sport meeskonna põhisõitjad
Eestlaste
head esitused ei jäänud märkamata M-Sport bossil Malcolm Wilsonil, kes mehed
järgmiseks hooajaks enda meeskonna põhisõitjateks kutsus. Hooaeg algas Tänak –
Mõlderile läbi erinevate katsumuste, mille sisse mahtus Monte-Carlos rajalt
väljasõit, kuid tänu pealtvaatajate ja meeste endi pingutusele taas rajale tagasi
pääseti ning Mehhiko ralli teelt väljasõit, mille tulemusel meeste Fiesta RS
WRC mitu tundi veehoidla põhjas veetis, kuid sellest hoolimata nägid eestlased ka
selle ralli finiši lippu. Õnneks tulid mehed ise neist õnnetustest terve nahaga
välja, mis ongi peamine.
Hooaja
esimese katsevõidu said M-Sport sõitjad Sardiinia rallil, kuid parim ootas
alles ees. Kui möödunud aastal võitsid Tänak – Mõlder Poola MM-ralli WRC2
arvestuses, siis nüüd oli kord WRC klassi esikohta püüda. Mehed alustasid hästi
ning võitsid avapäeval kolm katset ja juhtisid ka rallit ning lõpetasid päeva
neljandana. Järgneval kahel päeval näitasid eestlased taas head minekut, võites
veel kolm katset ning lõpetasid ralli parimate mitte VW sõitjatena karjääri
esimest ühist poodiumikohta tähistava kolmanda kohaga.
Kui aasta varem oli Poolas võidetud WRC2 klass, siis aasta hiljem tähistati samas kohas karjääri esimest ühist WRC klassi poodiumikohta |
Parimaid katseaegasid
näitasid eestlased veel hooaja lõpus sõidetud Kataloonia ja Walesi rallil, kuid
lõpptulemuse mõttes need rallid eestlastele rõõmu ei pakkunud. Hooaja jooksul
11 katsevõitu võtnud ja kokkuvõttes kümnenda koha saanud eestlaste etteasted
aga meeskonnabossi Wilsonit ei rõõmustanud ning nii oli hetkeks eestlaste
kohale tekkinud murepilved, et mis edasi?
Tagasi „kodus“
Detsembri
alguses saabus meestele endile ja kõigile nende pöidlahoidjatele rõõmusõnum, et
meestele tuttav DMACK meeskond on liitumas WRC klassiga ning soovib just eestlaseid
DMACK World Rally Team sõitjateks. Oti ja Raigo jaoks oli see justkui koju
naasmine, sest algas ju Tänaku ja Mõlderi ühine MM-teekond 2014.aastal just Briti
rehvitootja meeskonnas.
DAMCK World Rally Team sõitjad Monte - Carlo ralli eel |
Hooaega
alustati Monte-Carlos, kus oli ette teada, et DMACK rehvidega Micheliniga
sõitvatele sõitjatele konkurentsi ei paku, kuid sellest hoolimata lõpetati
võistlus tublil seitsmendal kohal. Järgnevana ootas ees Rootsi jää ja lumi, mis
sel aastal oli kohati rohkem pori ja vesi. Sealt meie meestele DMACK meeskonna
parimat WRC ralli resultaati kordav viies positsioon. Järgnevana ootas ees
möödunud hooajal märja kogemuse pakkunud Mehhiko, mis lõppes seekord kuuenda
kohaga. Hooaja esimese katsevõidu said eestlased Argentina ralli legendaarsel
El Condor katsel, kusjuures mehed startisid katsele esimesena. See oli DMACK
vanemat tüüpi kruusarehvile viimaseks ralliks, sest järgnevana sõidetud
Portugali MM-rallil tõi meeskond rajale uue DMG+2 koodnime kandva rehvi. Hoolimata
sellest, et rallil viiendal katsel rajaäärde jäädi ja napilt Fiesta WRC
tuleroast päästeti, näitasid mehed, et uus rehv on palju konkurentsivõimelisem.
Seda tõestati juba järgmisena sõidetud
Sardiinia rallil, kus uute rehvidega esimene katsevõit võeti. See oli alles
algus…
Juubeliralli, mille meepotis olid vaid
tibatilluke tõrva tilk
Järgnevana
ootas MM-kalendris ees Poola MM-ralli, mis kahel viimasel hooajal eestlastele
palju positiivseid emotsioone oli pakkunud ja pakkus seegi kord. Tänak –
Mõlderile oli tänavune Poola MM-ralli nende 30. ühine MM-start. Ott ise aga
jõudis Poolas 60. MM-ralli stardini.
Juubelirallit
alustasid eestlased hästi ning reedese võistluspäeva jooksul näidati üheksast
sõidetud katsest parimat aega koguni viiel. Tõsi küll, päeva lõpetanud Mikołajki
Arena publikukatsel jagati parimat aega Poola ralli kahekordse võitja Sebastien
Ogieriga. Olulisem katsevõitudest oli aga see, et esimest korda karjääri
jooksul läksid Tänak ja Mõlder ööpausile ralli liidritena. Laupäeval jätkasid
eestlased sealt, kus reedel pooleli jäi ning päeva alustuseks võeti kolm
katsevõitu ning lähima jälitaja Andreas Mikkelseni ees suurendati edu 18
sekundi peale. Päev lõpetati taaskord publikukatse võiduga ning enne viimast võistluspäeva
oli Tänaku edu Mikkelseni ees 21,3 sekundit.
Kui kahel
esimesel päeval lõõmas Poolas päike ning kiired kruusateed olid kuivad, siis
pühapäevaks oli taevas oma luugid avanud ning teed muutunud libedaks ja
mudaseks.
Seekord jäid veel Ott ja Raigo poodiumi teisele astmele, kuid varsti tuleb ka nende kord |
Muutunud
tingimusi läks enda kasuks pöörama Mikkelsen, kes kahel hommikusel katsel
Tänakut edestas, kuid enesekindel eestlane ei jäänud norralasest palju maha
ning andis talle ära vaid 2,7 sekundit. Kahjuks pöördus Tänak – Mõlderi õnn
ralli eelviimasel katsel, kui suhteliselt katse alguses oli katse esimese
läbimisega tekkinud tee sisse auk, millest haigutas välja terava otsaga kivi.
Kahjuks tabas eestlaste Ford Fiesta WRC parem esiratas seda kivi ning rehvist
jäi järgi vaid velg. Kuna sealt kohast oli katse lõpuni veel ligikaudu 13-14
km, siis ei jäänud eestlastel muud üle, kui üritada nii lõpuni sõita. Kahjuks
aga läks selle kõigega kaduma liiga palju väärtuslikke sekundeid ning eestlased
kukkusid teiseks. Viimasel katsel võitlesid eestlased emotsioonidele lisaks ka
võistlusmasinaga, mis oli tänu eelmise katse ebaõnnele pidurid kaotanud. Õnneks
jõudsid meie mehed siiski katse lõpuni ning tulemuseks nii meestele endile, kui
ka DMACK meeskonnale WRC-karjääri parimat resultaati tähistav absoluutarvestuse
teine koht. Veel väärib see koht esiletõstmist, sest lisaks sellele, et kogu
rallimaailm teab, et vaid ebaõnn jättis eestlased Poolas võiduta ning ilma
rehvipurunemiseta poleks neile keegi vastu saanud, siis kõik sõitjad olid kuni
lõpuni rajal ning keegi tippudest ei katkestanud.
Mees keda kannab õlal kolmekordne
maailameister
Täiesti
arusaadavalt olid meie mehed pettunud, kui taustal Andreas Mikkelsen ja Anders
Jæger oma karjääri ühist esimest võitu tähistasid, mis võinuks puhtalt
nädalavahetuse tulemuste põhjal eestlastele kuuluda. Üks esimesi, kes kaas
konkurentidest Tänakut tema karjääri parima tulemuse puhul õnnitlema ning ka
samas eestlasele lohutust pakkuma läks oli kolmekordne maailmameister Sebastien
Ogier. Õige pea olid prantslase eeskujul eestlast õnnitlemas ja kiitmas ka
Jari-Matti Latvala, Hayden Paddon ja Theirry Neuville, kes kõik eestlase
pingutust tunnustasid ning talle napilt käest libisenud võidu osas kaasa
tundsid. Lõpuks tõstis Ogier Tänaku enda õlale ning marssis temaga poodiumi
poole näidates samal ajal nii fännidele kui ka teistele sõitjatele kes tegelikult
selle nädalavahetuse parim oli.
Sebastien Ogier ja teised sõitjad tunnustasid Oti ja Raigo sõitu võidu vääriliselt |
Hiljem WRC reporterile intervjuud andes sõnas
Ogier intervjuu lõpus, et tahaks veel ühes teemast rääkida ja nimelt sellest,
et ta õnnitleb Otti ja Raigot, kes sõitsid suurepärase ralli ning kellel on
maailma parimad fännid. Sellega tõestas Sebastien Ogier kõigile, et
rallisõitjad on ühte hoidev seltskond, kus hoolimata sellest, et rajal
heideldakse sekundi murdosade eest, ollakse rajaääres üksteisega sõbrad ning
näidatakse üles lugupidamist. Respect, härra Sebastein Ogier!
Lisaks Otile
tunnustasid kõik ka Raigot, kes on kahe hooajaga MM-sarjas tõusnud suure töö ja
pühendumisega maailma parimate kaardilugejate hulka.
Esimene võit pole enam kaugel
Kui Poolas
jäi seekord veel Otil ja Raigol võit võtmata, siis üks on kindel, et see võit
pole enam mägede taga vaid see juba paistab järgmise künka tagant. Eestlaste
edu võttis kokku ka mainekas autospordiportaal autosport.com, kes kirjutas, et
arvestades DMACK uusi rehve ja eestlaste stardipositsiooni, on Tänakult ja
Mõlderilt põhjust väga häid tulemusi oodata ka Soome ja Walesi MM-rallidelt.
Igatahes loodavad seda kindlasti mehed ise, kui ka rallifännid, keda möödunud
nädalavahetusel oli Poolas rajaääres, kui ka siin kodumaal arvutite ja muude
nutiseadmete taga kaasa elamas tuhandeid. Fännide panus ei jäänud märkamata ka meie
meestel endil, kes tänasid kõiki fänne nende panuse eest ning sõnasid, et
tunnetasid fännide poolt toetust nii, et
see oleks olnud veel justkui üks lisakäik.
Ott ja Raigo tänasid nii kohaletulnud, kui ka koju jäänud fänne nende toetuse eest ning kinde on see, et Poola MM-rallil näidatud sõiduga said saarlased endale juurde tuhandeid fänne üle maailma |
Igatahes
võtan nüüd selle loo kokku oma hea sõba Margus Kiivri sõnadega: "Kunstnik
oli oma meistriteose valmis saanud, ainult signatuur jäi veel panna. Aga ka
ilma signatuurita on seda teost ilus vaadata ja kunstnik ning kõik teised
teavad nagunii, et see on tema tehtud. Küll see järgmine suurteos saab juba
signeeritud."
Tänud Ott ja Raigo, et te meile juba 30 ühist rallit
selliseid emotsioone olete pakkunud ning suuri tegusid maailma ralliradadel
korda saatnud, millele me saanud kaasa elada. Oleme Teie üle väga uhked ning
kindel see, et Teie parimad sõidud on veel ees ning tähtsamad võidud alles
võtmata, kuid need on väga-väga lähedal. Tänud ka Markko Märtinile, Malcolm
Wilsonile, Dick Cormackile ja kogu DAMCK meeskonnale, kes on meie meestes
näinud potentsiaali ning andnud neile võimaluse end maailma tippseltskonnas
proovile panna ja tõestada. Samuti tänud Oti ja Raigo sponsoritele siit samast
väikesest Eestist, tänu kellele on mehed seal, kus nad hetkel on ja teevad seda
milles nad on maailma ühed parimad. Ning viimasena ei saa kindlasti tänamata jätta
ka Kristo Kraagi, Kuldar Sikku ja Martin Järveoja, kes nendel vahepealsetel
aastatel aitasid Otil kätt soojas hoida ja areneda ning kindlasti ka Georg
Grossi, kes aitas Raigol pliiatsi teravana ja häälepaelad töös hoida.
Ott ja Raigo, suur kummardus kõikide Eesti rallifännide
nimel ning edu edasiseks hooajaks!
Fotod: Ray Põder, DMACK, M-Sport, Timo Anis, Jaanus Ree/RedBull Content Pool, Petri Skog, Daniel Hlinka,
Maciej Niechwiadowicz, Robert Tuchowski, Krists Andersons, Erakogu
No comments:
Post a Comment