Friday, July 8, 2016

Saaremaa kadakate vahelt läbi vee ja tule rallimaailma tippu

Möödunud nädalavahetusel Poolas sõidetud MM-rallil pakkusid Ott Tänak ja Raigo Mõlder kogu rallimaailmale emotsiooni, mis ei unune veel nii pea. DMACK World Rally Team meeskonna sõitjad näitasid Poola kiiretel kruusateedel sellist tempot, mis tõi neile ralli lõpuks üheksa kiiruskatsevõitu ning vaid rehvipurunemine ralli eelviimasel katsel jättis eestlased ja DMACK meeskonna nende karjääri esimesest MM-võidust ilma. Hoolimata sellest lõpetati ralli suurepärasel teisel kohal ning tormihoiatus konkurentidele on tuleviku rallideks antud.

Oti ja Raigo saavutusele elasid fännid kaasa nii Poolas, kui ka kodumaal
Kõige selle valguses on mõistlik korraks aeg maha võtta ja vaadata minevikku, et kuidas see kõik alguse sai ning kuidas need kaks Saaremaalt pärit noormeest on tänaseks päevaks tõusnud autoralli maailma absoluutsesse tippu.

Esimesed ühised sõidud ja võidud

Nii Oti, kui ka Raigo karjäär algas aastal 2004, kui nad Eesti autoralli meistrivõitlustel mõlemad oma esimesed stardid tegid. Tõsi, Ott oli küll juba aastal 2001 osalenud rallisprindi võistlusel, kuid tõsisemalt hakkas noor saarlane autospordiga tegelema aastal 2004.  Kui Oti esimeseks võistlusmasinaks oli esiveoline E8 klassi VW Golf, siis Raigo esimene start kodusel Uno-X Saaremaa rallil oli GAZ 51 kõrvalistmel. Kusjuures märkimisväärne on see, et nii Ott, kui ka Raigo oma esimesel autoralli meistrivõistluste stardil finišisse ei jõudnud.

Kas mäletate veel seda kollast VW?
Ott jätkas kuni aastani 2007 sõitmist VW ning tema kõrval istusid sellel perioodil sellised legendaarsed kaardilugejad nagu Tõnu Kurvet ning Hannu Lõpp. Raigo järgmine start koos Kaljo Sadamaga oli 2005 aasta Saaremaa ralli ning ka see katkestati GAZ 51 mootori probleemi tõttu.  2006 hooaeg jäi Mõlderil üldse vahele, kuni saabus aasta 2007.
Põlva talveralli 2007 on see võistlus, kui Ott ja Raigo istusid esimest korda võistlustingimustes ühte autosse. Uuel Renault Clio võistlusmasinal näitas uues kooseisus võistluspaar kohe head minekut ja debüütvõistlus lõpetati N2 klassi teisel kohal.  76 startinud võistluspaari hulgas saadi absoluutarvestuse üheksas koht.  Järgnevana sõidetud Tallinna rallil võtsid meeste ees klassivõidu Urmo Aava - Kuldar Sikk, kuid Otepää rallil saabus Tänak – Mõlderi kord poodiumi esimesele astmele astuda. 

Oti ja Raigo esimene ühine võit, Otepää rallil 2007
Kuigi hooaja jooksul pidid mehed ka kolm rallit katkestama, siis aasta kokkuvõttes kuulus noortele saarlastele Kaspar Koitla – Risto Kallase ja Aigar Pärs – Ken Järveoja järel N1 klassi kolmas koht. Kõigest sellest piisas, et silma jääda Markko Märtinile, kes noored mehed järgmiseks hooajaks enda meeskonda kutsus ning neile neljaveolise N-rühma Subaru sõita andis. Hooaja seitsmest rallist võideti kaks ning vaid korra jäädi poodiumilt välja.  Hooaja kokkuvõttes kuulus koduse Saaremaa ralli võiduga lõpetanud meestele N4 klassi meistritiitel, mida järgneval aastal edukalt kaitsti. Aastal 2009 tegi Ott Tänak koos Kristo Kraagiga ka esimesed stardid MM-sarjas, osaledes Portugali ja Soome MM-rallidel. Ka Raigo sai esimese MM-kogemuse, kui osales Soome MM-rallil koos Georg Grossiga.
Hooajaks 2010 võitis Ott endale võimaluse osaleda MM-karuselli kuulunud Pirelli Star Driver sarjas ning kuna 2009. aastal oli oma rallisõitja karjääri lõpetanud Urmo Aava ja sellega seoses oli Eesti üks kogenumaid kaardilugejaid Kuldar Sikk nö. ripakil, siis istus uueks hooajas Oti kõrvale just Elvast pärit Sikk. 

Uued väljakutsed

Järgnevad kaks hooaega sõitsid Tänak ja Sikk autoralli MM-sarja klassides PWRC ning SWRC ja said kirja ka esimesed klassivõidud. 2010.aasta PWRC klassis said eestlased hooaja kokkuvõttes neljanda ning 2011.a. SWRC klassis teise koha, kusjuures hooaja jooksul teeniti omas klassis kolm  esikohta ning hooaja kokkuvõttes kaotati kogenud Juho Hänninenile. 

2010.hooajal osalesid Tänak - Sikk PWRC klassis Pirelli Star Driver meeskonnas

2010. aastal sai Tänak esimese WRC kogemuse, kui Georg Grossi asemel osaleti Ford Focus RS WRC´03 masinal koos Kristo Kraagiga Arctic Lapland rallil. Järgmise WRC stardi tegi Tänak kodusel Saaremaa rallil 2011, kus seekord osaleti koos Kuldariga ning ralli võideti. Kuu aega hiljem tegid samad mehed WRCga debüüdi  MM-sarjas, kui MM-hooaega lõpetanud Walesi rallil osalesid eestlased Stobart M-Sport meeskonna Ford Fiesta RS WRC-l. Lisaks Tänakule tegi MM-sarja WRC klassis debüüdi Briti rehvitootja DMACK, kelle rehvidega Tänak – Sikk võistlesid. Tänaku ja DMACKi debüüt lõppes suurepärase kuuenda kohaga.

Tänaku ja DMACKi edukas koostöö sai alguse 2011.aasta Walesi MM-rallil

Järgnevaks hooajaks teenis noor eestlane võimaluse sõita WRC masinal kaasa kõik MM-etapid ja seda M-Sport meeskonnas. Hooaeg kulges tõusude ja mõõnadega nagu see ühele noorele ja ka WRC masinaga kogenematule sõitjale kohane. Hoolimata sellest, et hooaja kokkuvõttes kuulus eestlasele kaheksas koht, suutis Tänak WRC debüüthooajal võita kaheksa kiiruskatset ning Sardiinia rallilt saadi koos Kuldar Sikuga karjääri esimene poodiumikoht, kui ralli kolmandana lõpetati.
Lisaks katsevõitudele ja poodiumile sai Tänak korra tunda ka seda, mis tunne on MM-rallit juhtida, kui hooaja lõpetanud Kataloonia ralli teise kiiruskatse võidu järel ta 0,1 sekundilise eduga Mads Østbergi ees rallit juhtima läks.

2012.aastal teenis Tänak koos Kuldar Sikuga Sardiinia MM-rallil karjääri esimese poodiumikoha

Sellest kõigest oli aga M-Sport bossile Malcolm Wilsonile vähe ning järgnevaks hoojaks eestlasele enam sõitjakohta MM-sarjas ei pakutud ning Tänak naases kodustele ralliradadele ja lõi koos isaga oma ralli meeskonna OT Racing, mis tegutseb tänaseni. Koos Martin Järveojaga võideti 2013.aastal meistritiitel klassis N4.

Tagasi Eestis olles võitis Tänak koos Martin Järeojaga 2013.aasta N-rühma meistritiitli

Samal ajal kui Ott koos Kuldariga MM-teid vallutas jätkas Raigo oma rallikarjääri kodustel teedel peamiselt Georg Grossile kaarti lugedes. 

Mõlder võitis koos Georg Grossiga 2013.aastal kõik rallid, kus nad startisid

N-rühma masinast algselt Ford Focus WRC 2003 aasta versiooni kolinud Mõlder vahetas 2011. aastal koos Grossiga masina 5 aastat värskema mudeli vastu ning järgneva kolme aasta jooksul võideti Läti meistrivõistluste klassi A+ ja 2013.aasta Eesti meistritiitel absoluutarvestuses ning  auto24 Rally Estonia. Kusjuures 2013.hooaja jooksul võideti kõik võistlused, kus starditi.

Taas ühes autos, kuid totaalselt teistes tingimustes

Uuesti ristus kahe saarlase tee 2013.aasta Kehala rallisprindil, mis kolmanda kohaga lõpetati, kuid see oli alles algus sellele, mis mehi neli ja pool kuud hiljem ootas. 2013.aasta lõpus saabus rõõmusõnum, et Tänak naaseb MM-radadele Drive DMACK meeskonda, kus ta Ford Fiesta R5 masinaga sõidab WRC2 sarjas ning lisaks saab eestlane kolmel MM-rallil osaleda ka M-Sport meeskonna kolmanda Fiesta WRC masinaga. Kui Oti jaoks oli MM-sarja ja M-Sport meeskonda naasmine nagu pärast aastat ära olekut koju naasmine, siis Raigot ootas ees hüpe tundmatusse, millega noormees suurepäraselt juba oma esimesel MM-võistlusel toime tuli.
Kusjuures huvitav fakt selle juures on veel see, et Otil oli selleks ajaks ette näidata 18 WRC masinaga starti Raigo 26 vastu.
Eestlased alustasid hooaega Rootsi MM-rallil, kus nad Fiesta WRC masinal ka katsevõidu võtsid ning ralli suurepärase viienda kohaga lõpetasid.

Oti ja Raigo esimene ühine MM-start oli Ford Fiesta WRC masinal Rootsi MM-rallil

Järgmise WRC stardi tegid mehed Portugali rallil, kus enne katkestamist absoluutarvestuse teist kohta hoiti. WRC2 klassis võeti hooaja ainus klassivõit Poola MM-rallil, kus meeskonnakaaslast Jari Ketomaad edestati ralli lõpuks üle pooleteise minuti.

2014.aasta Poola ralli WRC2 klassi parimad olid Tänak - Mõlder ja DMACK meeskonda

Hooaja lõpetasid eestlased Walesis ning  taaskord WRC masinal. Stabiilset kiirust näidates lõpetati võistlus seitsmendal kohal.

M-Sport meeskonna põhisõitjad

Eestlaste head esitused ei jäänud märkamata M-Sport bossil Malcolm Wilsonil, kes mehed järgmiseks hooajaks enda meeskonna põhisõitjateks kutsus. Hooaeg algas Tänak – Mõlderile läbi erinevate katsumuste, mille sisse mahtus Monte-Carlos rajalt väljasõit, kuid tänu pealtvaatajate ja meeste endi pingutusele taas rajale tagasi pääseti ning Mehhiko ralli teelt väljasõit, mille tulemusel meeste Fiesta RS WRC mitu tundi veehoidla põhjas veetis, kuid sellest hoolimata nägid eestlased ka selle ralli finiši lippu. Õnneks tulid mehed ise neist õnnetustest terve nahaga välja, mis ongi peamine.
Hooaja esimese katsevõidu said M-Sport sõitjad Sardiinia rallil, kuid parim ootas alles ees. Kui möödunud aastal võitsid Tänak – Mõlder Poola MM-ralli WRC2 arvestuses, siis nüüd oli kord WRC klassi esikohta püüda. Mehed alustasid hästi ning võitsid avapäeval kolm katset ja juhtisid ka rallit ning lõpetasid päeva neljandana. Järgneval kahel päeval näitasid eestlased taas head minekut, võites veel kolm katset ning lõpetasid ralli parimate mitte VW sõitjatena karjääri esimest ühist poodiumikohta tähistava kolmanda kohaga. 

Kui aasta varem oli Poolas võidetud WRC2 klass, siis aasta hiljem tähistati samas kohas karjääri esimest ühist WRC klassi poodiumikohta

Parimaid katseaegasid näitasid eestlased veel hooaja lõpus sõidetud Kataloonia ja Walesi rallil, kuid lõpptulemuse mõttes need rallid eestlastele rõõmu ei pakkunud. Hooaja jooksul 11 katsevõitu võtnud ja kokkuvõttes kümnenda koha saanud eestlaste etteasted aga meeskonnabossi Wilsonit ei rõõmustanud ning nii oli hetkeks eestlaste kohale tekkinud murepilved, et mis edasi?

Tagasi „kodus“

Detsembri alguses saabus meestele endile ja kõigile nende pöidlahoidjatele rõõmusõnum, et meestele tuttav DMACK meeskond on liitumas WRC klassiga ning soovib just eestlaseid DMACK World Rally Team sõitjateks. Oti ja Raigo jaoks oli see justkui koju naasmine, sest algas ju Tänaku ja Mõlderi ühine MM-teekond 2014.aastal just Briti rehvitootja meeskonnas.

DAMCK World Rally Team sõitjad Monte - Carlo ralli eel

Hooaega alustati Monte-Carlos, kus oli ette teada, et DMACK rehvidega Micheliniga sõitvatele sõitjatele konkurentsi ei paku, kuid sellest hoolimata lõpetati võistlus tublil seitsmendal kohal. Järgnevana ootas ees Rootsi jää ja lumi, mis sel aastal oli kohati rohkem pori ja vesi. Sealt meie meestele DMACK meeskonna parimat WRC ralli resultaati kordav viies positsioon. Järgnevana ootas ees möödunud hooajal märja kogemuse pakkunud Mehhiko, mis lõppes seekord kuuenda kohaga. Hooaja esimese katsevõidu said eestlased Argentina ralli legendaarsel El Condor katsel, kusjuures mehed startisid katsele esimesena. See oli DMACK vanemat tüüpi kruusarehvile viimaseks ralliks, sest järgnevana sõidetud Portugali MM-rallil tõi meeskond rajale uue DMG+2 koodnime kandva rehvi. Hoolimata sellest, et rallil viiendal katsel rajaäärde jäädi ja napilt Fiesta WRC tuleroast päästeti, näitasid mehed, et uus rehv on palju konkurentsivõimelisem. Seda tõestati juba järgmisena  sõidetud Sardiinia rallil, kus uute rehvidega esimene katsevõit võeti. See oli alles algus…

Juubeliralli, mille meepotis olid vaid tibatilluke tõrva tilk

Järgnevana ootas MM-kalendris ees Poola MM-ralli, mis kahel viimasel hooajal eestlastele palju positiivseid emotsioone oli pakkunud ja pakkus seegi kord. Tänak – Mõlderile oli tänavune Poola MM-ralli nende 30. ühine MM-start. Ott ise aga jõudis Poolas 60. MM-ralli stardini.
Juubelirallit alustasid eestlased hästi ning reedese võistluspäeva jooksul näidati üheksast sõidetud katsest parimat aega koguni viiel. Tõsi küll, päeva lõpetanud Mikołajki Arena publikukatsel jagati parimat aega Poola ralli kahekordse võitja Sebastien Ogieriga. Olulisem katsevõitudest oli aga see, et esimest korda karjääri jooksul läksid Tänak ja Mõlder ööpausile ralli liidritena. Laupäeval jätkasid eestlased sealt, kus reedel pooleli jäi ning päeva alustuseks võeti kolm katsevõitu ning lähima jälitaja Andreas Mikkelseni ees suurendati edu 18 sekundi peale. Päev lõpetati taaskord publikukatse võiduga ning enne viimast võistluspäeva oli Tänaku edu Mikkelseni ees 21,3 sekundit.
Kui kahel esimesel päeval lõõmas Poolas päike ning kiired kruusateed olid kuivad, siis pühapäevaks oli taevas oma luugid avanud ning teed muutunud libedaks ja mudaseks.  

Seekord jäid veel Ott ja Raigo poodiumi teisele astmele, kuid varsti tuleb ka nende kord

Muutunud tingimusi läks enda kasuks pöörama Mikkelsen, kes kahel hommikusel katsel Tänakut edestas, kuid enesekindel eestlane ei jäänud norralasest palju maha ning andis talle ära vaid 2,7 sekundit. Kahjuks pöördus Tänak – Mõlderi õnn ralli eelviimasel katsel, kui suhteliselt katse alguses oli katse esimese läbimisega tekkinud tee sisse auk, millest haigutas välja terava otsaga kivi. Kahjuks tabas eestlaste Ford Fiesta WRC parem esiratas seda kivi ning rehvist jäi järgi vaid velg. Kuna sealt kohast oli katse lõpuni veel ligikaudu 13-14 km, siis ei jäänud eestlastel muud üle, kui üritada nii lõpuni sõita. Kahjuks aga läks selle kõigega kaduma liiga palju väärtuslikke sekundeid ning eestlased kukkusid teiseks. Viimasel katsel võitlesid eestlased emotsioonidele lisaks ka võistlusmasinaga, mis oli tänu eelmise katse ebaõnnele pidurid kaotanud. Õnneks jõudsid meie mehed siiski katse lõpuni ning tulemuseks nii meestele endile, kui ka DMACK meeskonnale WRC-karjääri parimat resultaati tähistav absoluutarvestuse teine koht. Veel väärib see koht esiletõstmist, sest lisaks sellele, et kogu rallimaailm teab, et vaid ebaõnn jättis eestlased Poolas võiduta ning ilma rehvipurunemiseta poleks neile keegi vastu saanud, siis kõik sõitjad olid kuni lõpuni rajal ning keegi tippudest ei katkestanud.

Mees keda kannab õlal kolmekordne maailameister

Täiesti arusaadavalt olid meie mehed pettunud, kui taustal Andreas Mikkelsen ja Anders Jæger oma karjääri ühist esimest võitu tähistasid, mis võinuks puhtalt nädalavahetuse tulemuste põhjal eestlastele kuuluda. Üks esimesi, kes kaas konkurentidest Tänakut tema karjääri parima tulemuse puhul õnnitlema ning ka samas eestlasele lohutust pakkuma läks oli kolmekordne maailmameister Sebastien Ogier. Õige pea olid prantslase eeskujul eestlast õnnitlemas ja kiitmas ka Jari-Matti Latvala, Hayden Paddon ja Theirry Neuville, kes kõik eestlase pingutust tunnustasid ning talle napilt käest libisenud võidu osas kaasa tundsid. Lõpuks tõstis Ogier Tänaku enda õlale ning marssis temaga poodiumi poole näidates samal ajal nii fännidele kui ka teistele sõitjatele kes tegelikult selle nädalavahetuse parim oli. 

Sebastien Ogier ja teised sõitjad tunnustasid Oti ja Raigo sõitu võidu vääriliselt

Hiljem WRC reporterile intervjuud andes sõnas Ogier intervjuu lõpus, et tahaks veel ühes teemast rääkida ja nimelt sellest, et ta õnnitleb Otti ja Raigot, kes sõitsid suurepärase ralli ning kellel on maailma parimad fännid. Sellega tõestas Sebastien Ogier kõigile, et rallisõitjad on ühte hoidev seltskond, kus hoolimata sellest, et rajal heideldakse sekundi murdosade eest, ollakse rajaääres üksteisega sõbrad ning näidatakse üles lugupidamist. Respect, härra Sebastein Ogier!
Lisaks Otile tunnustasid kõik ka Raigot, kes on kahe hooajaga MM-sarjas tõusnud suure töö ja pühendumisega maailma parimate kaardilugejate hulka.

Esimene võit pole enam kaugel

Kui Poolas jäi seekord veel Otil ja Raigol võit võtmata, siis üks on kindel, et see võit pole enam mägede taga vaid see juba paistab järgmise künka tagant. Eestlaste edu võttis kokku ka mainekas autospordiportaal autosport.com, kes kirjutas, et arvestades DMACK uusi rehve ja eestlaste stardipositsiooni, on Tänakult ja Mõlderilt põhjust väga häid tulemusi oodata ka Soome ja Walesi MM-rallidelt. Igatahes loodavad seda kindlasti mehed ise, kui ka rallifännid, keda möödunud nädalavahetusel oli Poolas rajaääres, kui ka siin kodumaal arvutite ja muude nutiseadmete taga kaasa elamas tuhandeid.  Fännide panus ei jäänud märkamata ka meie meestel endil, kes tänasid kõiki fänne nende panuse eest ning sõnasid, et tunnetasid  fännide poolt toetust nii, et see oleks olnud veel justkui üks lisakäik.

Ott ja Raigo tänasid nii kohaletulnud, kui ka koju jäänud fänne nende toetuse eest ning kinde on see, et Poola MM-rallil näidatud sõiduga said saarlased endale juurde tuhandeid fänne üle maailma
Igatahes võtan nüüd selle loo kokku oma hea sõba Margus Kiivri sõnadega: "Kunstnik oli oma meistriteose valmis saanud, ainult signatuur jäi veel panna. Aga ka ilma signatuurita on seda teost ilus vaadata ja kunstnik ning kõik teised teavad nagunii, et see on tema tehtud. Küll see järgmine suurteos saab juba signeeritud."

Tänud Ott ja Raigo, et te meile juba 30 ühist rallit selliseid emotsioone olete pakkunud ning suuri tegusid maailma ralliradadel korda saatnud, millele me saanud kaasa elada. Oleme Teie üle väga uhked ning kindel see, et Teie parimad sõidud on veel ees ning tähtsamad võidud alles võtmata, kuid need on väga-väga lähedal. Tänud ka Markko Märtinile, Malcolm Wilsonile, Dick Cormackile ja kogu DAMCK meeskonnale, kes on meie meestes näinud potentsiaali ning andnud neile võimaluse end maailma tippseltskonnas proovile panna ja tõestada. Samuti tänud Oti ja Raigo sponsoritele siit samast väikesest Eestist, tänu kellele on mehed seal, kus nad hetkel on ja teevad seda milles nad on maailma ühed parimad. Ning viimasena ei saa kindlasti tänamata jätta ka Kristo Kraagi, Kuldar Sikku ja Martin Järveoja, kes nendel vahepealsetel aastatel aitasid Otil kätt soojas hoida ja areneda ning kindlasti ka Georg Grossi, kes aitas Raigol pliiatsi teravana ja häälepaelad töös hoida.

Ott ja Raigo, suur kummardus kõikide Eesti rallifännide nimel ning edu edasiseks hooajaks!


Fotod: Ray Põder, DMACK, M-Sport, Timo Anis, Jaanus Ree/RedBull Content Pool, Petri Skog, Daniel Hlinka, Maciej Niechwiadowicz, Robert Tuchowski, Krists Andersons, Erakogu

No comments:

Post a Comment